Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utbildning på forskarnivå

Sedan 2000 har det varit möjligt att utbilda sig på forskarnivå på HDK inom design, konsthantverk och estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap.

Utbildningen omfattar 240 högskolepoäng och motsvarar fyra års heltidsstudier. En individuell studieplan görs upp tillsammans med handledare. Delar av studierna består av kurser och seminarier men fokus ligger på det egna forskningsprojektet. Utbildningen avslutas med en avhandling, som består av både ett skriftligt och ett gestaltande arbete.

Forskarutbildningsämnen vid HDK

Design

Ämnet design upprättar en dialog mellan praktikbaserade, teoretiska och samhälleliga frågor rörande design och designpraktik. Ämnet fokuserar på design som gestaltande praktik med hjälp av för ämnesområdet relevanta metoder och teoribildningar. Utmärkande för designkompetensen är förmågan att i en meningsfull gestaltning sammansmälta en mångfald av olika kunskapsperspektiv.

Syftet med utbildningen på forskarnivå i design är att utbilda med hjälp av för ämnesområdet relevanta metoder både praktiskt och teoretiskt med fokus på att utveckla förmåga att självständigt och kritiskt utöka kunskapsbasen i ämnet med avseende på såväl bredd som djup.

Allmän studieplan för design - filosofie doktorsexamen

Allmän studieplan för design - konstnärlig doktorsexamen

Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap

Utbildningen på forskarnivå syftar till att ge en allsidig vetenskaplig skolning som också ger en god förberedelse för sådana uppgifter i samhället där kunskaper i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap som vetenskap är av värde.
Genom utbildningen ska de forskarstuderande skaffa sig en kvalificerad kunskap om estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap som vetenskap, en bred teoretisk och forskningsmetodisk skolning och förmåga till självständigt
forskningsarbete. Avhandlingsarbetet, som är det mest omfattande och viktigaste momentet i den forskarstuderandes utbildning, avser att bibringa den studerande förmågan att kritiskt analysera ett för den estetiskt inriktade utbildningsvetenskapliga forskningen relevant problem samt att självständigt planera, genomföra och i skrift dokumentera detta vetenskapliga arbete.

Studieplan estetiska uttrycksformer, inriktning utbildningsvetenskap, mot filosofie doktorsexamen

Konsthantverk

Forskarutbildningsämnet konsthantverk stöder undersökningar av
konsthantverkets roll i samhället idag. På forskarutbildningsnivå
innebär detta konstnärlig forskning utvecklad i dialog med samhällsfrågor. Doktorandens reflektion över den egna praktiken är
ett viktigt verktyg för kunskapsutveckling och förnyelse och är placerad jämsides med kunskap om professionens diskursiva kontext.

Syftet med utbildningen på forskarnivå i konsthantverk är att utbilda med hjälp av för ämnesområdet relevanta metoder både praktiskt och teoretiskt med fokus på att utveckla förmåga att självständigt och kritiskt utöka kunskapsbasen i ämnet med avseende på såväl bredd som djup.

Allmän studieplan för konsthantverk - filosofie doktorsexamen

Allmän studieplan för konsthantverk - konstnärlig doktorsexamen

Konstnärliga forskarskolan

Doktorander vid HDK ingår i Konstnärliga fakultetens forskarskola, tillsammans med doktorander vid Akademin Valand och Högskolan för scen och musik. Forskarskolan arrangerar gemensamma kurser och aktiviteter för fakultetens doktorander.
Genom att bedriva verksamhet på såväl fakultetsgemensam som ämnesspecifik nivå skapas en forskarmiljö där mötet mellan de olika konstarternas forskningsfrågor och processer föder nya insikter. På så vis skapas en ny reflektionsplattform inom den konstnärliga forskningen,

Information om Konstnärliga forskarskolan

Sidansvarig: Carina Krantz|Sidan uppdaterades: 2017-12-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?