Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konstnärligt masterprogram i Child Culture Design, 120 hp

Child Culture Design (CCD) är ett masterprogram i design med särskilt fokus på barn och barnkultur. Programmet är Sveriges enda designutbildning med fokus på barnperspektiv och den enda i världen i sitt slag.

Området Child Culture Design växer ständigt i kunskap, behov och efterfrågan både nationellt och internationellt. En viktig aspekt är samarbete med organisationer och andra aktörer med gemensamma mål. Genom förståelse för barns kultur lär vi oss om människan och om vår roll som designer.

 

Om utbildningen

Undervisningen utgår från ett tvärvetenskapligt lärande och kopplar ihop praktiska och teoretiska kunskaper för, med och av barn. En hörnsten i programmet är att arbeta för att skapa ett hållbart samhälle, inte bara i ekologisk mening utan även när det gäller jämlikhet, jämställdhet, etik, ekonomi och social rättvisa.

Utbildningen betonar särskilt utveckling av praktisk och teoretisk designkunskap och ett professionellt helhetsperspektiv. Programmet belyser även barns och ungas delaktighet i samhället. Utbildningen förenar humanistisk, teknisk och konstnärlig kunskap med aktuell forskning och utvecklingsarbete. 

CCD är internationellt program med engelska som undervisningsspråk. Våra studenter kommer från många olika kulturer med olika kompetenser och bidrar till ett brett perspektiv på design och barnkultur

 

Innehåll

Målet med utbildningen är att du ska få fördjupade kunskaper i kreativa processer och möjlighet att forma ett tydligt förhållningssätt till designämnet. En stor del av utbildningen handlar om att omsätta kunskap och forskning kring barnkultur i designprojekt.

Utbildningen belyser barns och ungas delaktighet och inflytande i samhället. Vi fokuserar på barns lek, lärande, utveckling, kultur, hälsa och framförallt på lekens redskap.

Child Culture Design innehåller ett stort inslag av möten med olika typer av kompetenser. Du kommer att träna dina praktiska och teoretiska kunskaper inom samtliga kurser och projekt. Vissa projekt kommer att genomföras med externa samarbetspartners och enskilda projekt kan spänna över områden som exempelvis gestaltning av miljöer där barn vistas, dessa miljöers produkter, leksaker, utelekredskap, barnböcker, nya media, processer och metoder.

 

Arbetsområden/Fortsatta studier

Masterprogrammet Child Culture Design är en yrkes- och forskningsförberedande utbildning, som ger dig möjlighet att arbeta som designer med lek, barnkultur och barns perspektiv som specialistkompetens. Som designer med specialutbildning i barnkultur blir du unik på arbetsmarknaden. Du kan även välja arbeta med mer traditionella områden som produkt- och industridesign, inredningsarkitektur eller grafisk design. HDK:s gränsöverskridande utbildning ger dig också möjligheten att skapa din egen väg utanför de traditionella yrkesrollerna.

 

Examen

Konstnärlig masterexamen i Design med inriktning Child Culture Design.

Behörighet och anmälan

Förkunskapskrav:

Kandidatexamen i design om 180 hp eller motsvarande samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6/Engelska B. Därtill krävs godkänt arbetsprov.

Urval:

Urvalet baseras på arbetsprover. Information och anvisningar för arbetsprovet hittar du på http://hdk.gu.se/utbildning/child-culture-design-120hp/ansok

Konstnärligt masterprogram i Child Culture Design, 120 hp
Start Studietakt Anmälan
HT19 Dag, 100 % Stängd

Mer information om valt utbildningstillfälle

ANMÄLNINGSKOD: GU-15099
SISTA ANMÄLNINGSDAG: 2019-01-15
YTTERLIGARE ANMÄLNINGSINFORMATION: http://www.universityadmission...
ORT: Göteborg
UNDERVISNINGSSPRÅK: Engelska


Programmets mål och upplägg

I utbildningsplanen kan du läsa mer om programmets mål, innehåll och upplägg.

Utbildningsplan för Konstnärligt masterprogram i Child Culture Design, 120 hp

GÖTEBORG

Utbildningen ges på HDK i Göteborg

Bildspel master Child Culture Design

Foto: Natalie GreppiFoto:Natalie GreppiFoto: Natalie GreppiFoto: Natalie GreppiFoto: Natalie GreppiFoto: Natalie Greppi

Sidansvarig: Carina Krantz|Sidan uppdaterades: 2017-12-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?