Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Masterprogram med inriktning mot Business & Design, 120 hp

Om utbildningen

Design kan stärka en organisations innovationsförmåga. Vill du arbeta tillsammans med andra och bli bättre på att förstå och använda designs olika möjligheter? Masterprogrammet med inriktning mot Business & Design är en 2-årig utbildning som har utvecklats i samarbete mellan Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Programmet vänder sig till dig som är intresserad av design som förhållningssätt och kunskap. Hur kan design bidra till samhällets, ett företags eller en organisations utveckling? Hur ökar man förmågan att samordna och ta tillvara på olika kompetenser i en förändringsprocess? Hur stärker man designens roll i ett företags affärsutveckling? Att reda ut dessa frågor är huvudsyftet med utbildningen. Studenter med såväl konstnärlig som ekonomisk eller annan akademisk grundutbildning är välkomna att söka.

Arbetsområden

Detta är ett program som passar för många olika kunskapsbakgrunder och beroende på din bakgrund kan du efter avslutad utbildning arbeta med att leda utveckling bl.a. av framtida möjligheter för innovation och samhällsförändring. Utbildningen genomförs i nära samarbete med företag och organisationer. Utbildningen är till stora delar experimentell och ofta knuten till genomförandet av verkliga projekt. Du har också möjlighet att göra internationellt utbyte under utbildningens gång.

Innehåll

Under första läsåret ges följande delkurser: • Företagsekonomi och management för icke-ekonomer, KFM111/ Design för icke-designers, KDD222 • Kunskap & praxis, KKP333 • Design och samhälle, KDS442 • Företagsanalys och avtals- samt immaterialrätt inom designområdet, KFD555 • Design, varumärke och marknadsföring, KMD666 • Design, strategi och innovation, KDS772 • Integrerade projekt, KIP999 Andra året inleds med kursen Verkstadsterminen. Där får du arbeta i tvärdisciplinära grupper med projekt i samarbete med företag och organisationer. Inriktningen på projekten utvecklar ni studenter tillsammans med företagen och organisationerna. Syftet är att du ska få insikter och praktisk träning i att använda ett designperspektiv i en organisations strategiska planeringsprocess. Hur fungerar kopplingen mellan design, varumärke, marknadsföring och strategisk förändring? Inriktningen på projekten varierar utifrån olika teman och olika samarbetsparter bjuds in beroende på aktuellt tema. Utbildningen avslutas med ett examensprojekt vilket består av en empirisk och teoretisk del under den sista terminen. Projektet bedrivs i mindre grupper eller parvis under handledning.

Examen

Efter avslutade studier har du möjlighet att ta ut en Filosofie Masterexamen inom huvudområde Business och Design, 120 hp. Om du dessutom har minst 90 hp i ämnet design har du möjlighet att ta ut en Konstnärlig Masterexamen i Design

Masterprogram med inriktning mot Business & Design, 120 hp
Start Studietakt Anmälan

Programmet startar inte detta läsår. För information kontakta institutionen.

Sidansvarig: Carina Krantz|Sidan uppdaterades: 2017-12-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?