Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Peter Hasselskog

Universitetslektor

Peter Hasselskog
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
peter.hasselskog@hdk.gu.se
031-786 4169

Postadress: Box 131, 40530 Göteborg


HDK - Högskolan för design och konsthantverk (Mer information)
Box 131
405 30 Göteborg
www.hdk.gu.se/sv
info@hdk.gu.se
Fax: 031-786 4888
Besöksadress: Kristinelundsgatan 6 - 8 , 411 37 Göteborg

Om Peter Hasselskog

Som lärarutbildare, föreläsare och slöjdforskare utgör det ämnesdidaktiska fältet mitt huvudsakliga kompetens- och intresseområde.Speciellt intresserad är jag av slöjdlärarens roll och betydelse för elevernas möjligheter till lärande, bedömning och betygssättning, samt frågor gällande läro- och kursplan.

Jag har och har haft förmånen att arbeta inom och studera det slöjdpedagogiska fältet ur många olika perspektiv; som grundskolelärare, lärarutbildare, doktorand och forskare. Dessutom genom ett flertal externa uppdrag bl a för Skolverket med nationella ämnesutvärderingar, kursplanearbete, samt olika typer av stödmaterial exempelvis kring bedömning och betygssättning.
 

Senaste publikationer

Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum
Joakim Andersson, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum (Skolverkets lärportal. Modul: Muntlig kommunikation. Perspektiv på muntlig kommunikation) , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2019
Övrigt

Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sverige - Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009–2018
Peter Hasselskog, Annelie Holmberg, Stina Westerlund
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kommunikative ressourcer i håndværksmæssig undervisning. Hvordan underviserens handlinger bliver til den lærendes handlinger
Joakim Andersson, Lone Brøns-Pedersen, Peter Hasselskog, Bent Illum
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, 25 (1), 59-78 , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multimodala resurser för lärande
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Skolverkets modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8” i Läs & skrivportalen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Multimodala resurser för lärande i och genom slöjd
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Forskningskonferens i Umeå om estetiska ämnen, 31 okt – 2 nov, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mapping concerning newly arrived students’ knowledge in sloyd
Emma Gyllerfelt, Peter Hasselskog
NoFa5 (Nordisk Ämnesdidaktisk konferens) 27-29 maj 2015, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 31

2019

Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum
Joakim Andersson, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum (Skolverkets lärportal. Modul: Muntlig kommunikation. Perspektiv på muntlig kommunikation) , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2019
Övrigt

2018

Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sverige - Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009–2018
Peter Hasselskog, Annelie Holmberg, Stina Westerlund
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kommunikative ressourcer i håndværksmæssig undervisning. Hvordan underviserens handlinger bliver til den lærendes handlinger
Joakim Andersson, Lone Brøns-Pedersen, Peter Hasselskog, Bent Illum
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, 25 (1), 59-78 , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Multimodala resurser för lärande
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Skolverkets modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8” i Läs & skrivportalen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Multimodala resurser för lärande i och genom slöjd
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Forskningskonferens i Umeå om estetiska ämnen, 31 okt – 2 nov, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

2015

Mapping concerning newly arrived students’ knowledge in sloyd
Emma Gyllerfelt, Peter Hasselskog
NoFa5 (Nordisk Ämnesdidaktisk konferens) 27-29 maj 2015, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 31

Sidansvarig: Carina Krantz|Sidan uppdaterades: 2017-11-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?