Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Form follows fiction: The Face of God

Forskningsprojektet "Form follows fiction: The Face of God" syftar till att genom skapandet av en fiktiv kontext möjliggöra olika berättelser och diskussioner. Projektet som ställs ut undersöker historia och mytologisering som kreativ drivkraft.

Nyckelord: narrativ design, fiktion, historia, utställning, konsthantverk 

I projektet flyttas fokus från den rationella föreställningen om design som problemlösande till att innefatta design som meningsskapande praktik och konstnärligt uttryck. Den idémässiga utgångpunkten är fiktionalisering som en drivande kraft i gestaltningsarbetet. Projektet undersöker och experimenterar med utställningen som format. Form follows fiction syftar därmed att ifrågasätta en traditionell syn på design som problemlösande och genom exemplets makt visa på släktskapet mellan samtida design och konst.

The Face of God är titeln på Milka Belia Havels (1571-1631) delvis förlorade text om sökandet efter ordning i kaos. Texten ligger till grund för utställningen med samma namn. I utställningen lyfts den fiktiva tjeckiska entomologen och konstnären Milka Havels liv och verk fram genom rekonstruerade artefakter och bilder. Den bortglömda konstnären levandegörs genom tolkningar, texter, rekonstruktioner utifrån fragment samt inlånade originalverk.

Det är en utställning där gränsen mellan fakta och fiktion är flytande. Besökaren får kliva in i en iscensatt rumslig roman och möta den fiktiva entomologen och konstnären Milka Havels liv och verk genom rekonstruerade artefakter och bilder. Utställningen är en del av projektet Form follows fiction.

Bilder från utställningen "The Face of God". Foto: Christian Strömqvist

Bilder från utställningen "The Face of God". Foto: Christian Strömqvist

Bilder från utställningen "The Face of God". Foto: Christian Strömqvist

Bilder från utställningen "The Face of God". Foto: Christian Strömqvist

I The Face of God konfronteras barock med modernism, design med konst och vetenskap med mysticism. Insekter fungerar som metafor för det outgrundliga och som verktyg för ett sökande efter mening. Utställningens centrala verk är en fyra meter lång tratt i valnöt som analogt förstärker insekters ljud.

Utställningen har fått mycket uppmärksamhet i media, bland annat fördes en debatt om konst och kulturinstitutioners förhållande till ”sanning”. Diskussionen i media har även handlat om fake news, medias tillit till institutioner, journalistens källkritik och konstens roll – vilket tillfört ytterligare innehåll till projektet.

Deltagare

Karl-Johan Ekeroth, Designer

Johnny Friberg, Inredningsarkitekt och lektor i design

Mattias Rask, Möbeldesigner

Christian Strömqvist, Designer

Håkan Jutblad, Inredningsarkitekt

Jesper Norda, Konstnär, kompositör och adjunkt i design

Frej Wichmann, Möbeldesigner och möbelsnickare 

Sidansvarig: Carina Krantz|Sidan uppdaterades: 2019-02-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://hdk.gu.se/forskning/projekt/face-of-god/
Utskriftsdatum: 2019-04-25