Child Culture Design avancerad nivå

Child Culture Design – en masterutbildning med leken i fokus

Child Culture Design är ett mastersprogram i design med ett speciellt fokus på barn och barnkultur. Det är ett unikt program där ett interdisciplinärt lärande kopplar ihop praktiska och teoretiska kunskaper, för-, med- och av barn. Genom individuella projekt och externa samarbeten undersöker vi design som ämne i en samtida kontext utifrån barns perspektiv. Programmet är, i allra högsta grad, internationellt. Studenterna kommer ifrån många olika kulturer och med olika kompetenser, vilket bidrar till ett brett perspektiv på design och barnkultur. Vi har förmånen att arbeta med en utbildning som verkligen gör skillnad och som, dessutom, röner stor uppmärksamhet inom ett växande område. Sverige har en lång historia och stor kunskap av att arbeta med barn, det vill vi fortsätta med.


Sverige är bäst i klassen på barnomsorg.

Den särskilda barnkompetens som Sverige har är en unik plattform för framtida utveckling för såväl myndigheter, organisationer som företagsutveckling inom både tjänste- och produktsektorn.  I denna utveckling spelar kunskap i design en viktig roll.

Child Culture Design utgår från kunskap om lek, vi leker på fullaste allvar.

Den centrala aktiviteten i barns liv är leken.  Den är specifik, kreativ och uppslukande. Genom att fokusera på barns lek, barnens perspektiv och speciella förutsättningar har vi skapat en designutbildning som inte har någon motsvarighet i världen. Genom förståelse för barns kultur lär vi oss om människan och vår roll som designer i en samtida kontext. Child Culture Design är ett område som växer i kunskap, behov och efterfrågan både nationellt som internationellt.

Har du frågor om programmets innehåll kontakta Carl-Johan Skogh, programansvarig, carl.johan.skogh [at] hdk.gu.se

Textansvarig: Carl-Johan Skogh

Utbildningsplan Child Culture DesignLadda ner